torsdag 21 augusti 2008

Tårta

Kolatårta med vit choklad


Bilden är tagen från Allers omslag.

Jag måste bara ge er ett recept på en tårta som är otroligt god.

Du behöver:

4 ägg
1 ½ dl socker
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
___________________

Kolasås
2 dl grädde
1 dl ljus sirap
2 msk socker
2 tsk kakao

___________________

2 dl vaniljkräm ( fuskis)
_________________

Garnering
5 dl grädde
100 g vit choklad
__________________

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj & mjöla en form ca 24 cm i diameter.
Vispa ägg & socker vitt & poröst
Blanda alla torra ingredienser & rör ner varsamt.
Grädda i 35 minuter & låt sedan svalna.

Blanda alla ingredienser till Kolasåsen & koka i 7-8 minuter eller tills såsen har tjocknat.

Blanda ordning vaniljkräm.

Dela bottnen i tre delar & vispa grädden. Bred ut ½ kolasåsen på understa bottnen & bred vaniljkrämer ovanpå.
Lägg på mellanbottnen & blanda kolasåsen som är kvar med ca 1/3 grädde & bred ut på mittersta bottnen.
På med locket & täck det med grädde.
Hyvla den vita chokladen över tårtan rikligt.

Mumsa & njut.

Nu till något helt annat. Jag har hittat så kanonfina saker på Fridas Gård. Den här gången får ni ingen tjuvtitt utan ni får vänta tills de kommer hem.
Den ena av de två sakerna jag köpte kunde jag väldigt lätt ha spikat ihop själv, men det skulle ha blivit dyrare än att köpa så då struntade jag i det.

En ledtråd ni kan få är att jag är glömsk, så jag hoppas den här ska underlätta för mig ( tur är i & för sig att jag är glömsk, för Andreas han har inget minne alls tyvärr )

Johanna!!! Nu är det postat, jag hade helt glömt bort dig!!! La paketet åt sidan innan semestern & där har det legat & väntat! Det var det där med att vara glömsk nu igen. Förlåt.

Nu ska jag skura badrum, det är så roligt. Andreas höll på att bli tokig på mig när jag var gravid för jag kunde städa badrummet säkert 5 gånger varje dag. Jag fick en helt sjuklig renlighetsnoja. Visserligen försöker jag hålla rent & fint nu med men det går inte lika bra med en Hugo i familjen.

Oj vad mycket text det blev idag. Men nu blir det inge mer...

Kram & Adjö

1 kommentar:

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Vad roligt att den är på väg :) Hör av mig när den har kommit fram :) *längtar*