söndag 15 mars 2009

Emma goes Leila

Häromdagen vart jag så himla sugen på något gott så jag bestämde mig för att baka.
Det blev Leilas kolapaj med pecannötter. Åå så god den var, men mastig.

Det tog två timmar minst att koka den urgoda kolan, men det var det värt.



I torsdags tog jag & Marit en lunch på stan & passade även på att kika in hos Majsan.

Två ljusstakar i fattigmanssilver fick följa med hem.





Ibland har man tur... Andreas mamma hade märkt att jag gillade hennes köksvåg, så en dag för ganska länge sen nu så hade hon med sig den hem till mig. Gissa vem som blev glad?
Dock behövdes det en omgång färg, för att passa in i mitt kök.
Jag målade lite slarvigt & sen Shabbade jag den över texten så den kom fram igen.



Kolla in det här fyndet! Hittade en soppterrin på loppisen här i stan.
Nu ska här bjudas på soppa.



Den 2:a mars började A på sitt nya jobb, det innebär att han kommer vara borta måndag till torsdag & ibland även till fredag.
Med mina tider på mitt jobb så innebär det att vårt liv helt enkelt inte går ihop. Hugo får i princip bo på dagis & jag kommer slita ut mig totalt, så jag måste försöka gå ner mer i tid. 50% hade vart toppen.
Hur gör ni andra som har en av er som jobbar borta i veckorna?
Självklart ställer Hugos Mormor, morfar, farmor & farfar upp & är barnvakt, men
jobbet han har fått är ett riktigt kanonjobb, hos en bra arbetsgivare & en hög lön, så det var svårt att tacka nej till.
Jag värdesätter självklart att vara med min familj mer än att jobba & som det ser ut nu så jobbar jag varannan helg & det vill jag inte.
Förresten glöm inte att tävla om en bräda i inlägget nedanför.
Ha en fortsatt trevlig söndag.
Kramar

8 kommentarer:

LoWa sa...

Min sambo har jobbat borta må-to i 9 år nu. När han började med det så var lilltjejen 2 år. Jag jobbade(och gör fortfarande) 75% på skola. Alltså dagtid. Men när det var långa dagar eller möten sent så ställde min mamma upp och tog barnen den kvällen.På fredagen var han ju ledig så då var lilltjejen oxå ledig från dagmamman. Om han inte jobbade som han gör så skulle vi båda jobba heltid och då skulle barnen inte se nån av oss förrän sent på eftermiddagen resonerar jag. Men det blir en livsstil oxå att leva såhär. Jag gillar att få sköta mig själv på vardagskvällarna och sambon uppskattar de lediga fredagarna. Det ska nog gå bra!

Anonym sa...

varför är det självklart att mor oc far föräldrar ställer upp?? om de nu gör det var tacksam för det istället för att se det som en självklarhet,vi lever i samma situation som du och min son har bara en morfar som kan vara barnvakt, är tacksam för varje dag han kan hjäpa till..
Du är säkert å tacksam för att de finns till hands, men det lät inge fint att läsa " självklart".....

Du har ett underbart fint hem i vilket fall;)

/G

Emmas idéer sa...

Till G.

Men Hugos far & Mor föräldrar ser det som en självklarhet att de ställer upp. De är glada att få vara med honom & jag och Andreas är otroligt glada & TACKSAMMA att de ställer upp. Vi har en otrolig tur som har dessa människor omkring oss.

Sen förstår jag självklart hur du menar! Alla har inte lika tur som oss att ha 4 stycken underbara personer som kan ställa upp...

Tack för din kommentar & komplimangen.

//Emma

Sussi sa...

Va snällt av Andreas mamma att skänka dig köksvågen...Jag såg en lika dan för ett tag sedan på loppis med den var så ful färg. Tanken att man kunde måla den slog mig inte...hoppas den finns kvar, för nu vill jag ha den.

/Sussi

Lantligt i stan sa...

Vackra bilder du bjuder på! Hoppas det ordnar sig för er, kanske bra idé att gå ner i jobbtid.
Kram Anki

annaslantliv sa...

Usch vad trixit,det är inte lätt. Svårt att gå ned i tid utan att bli "utfasad" helt om man inte är fast. Och är man fast anställd får man ju bara gå ner till 75% om inte arbetgivaren säger att det är okej med mer... Vad göra. Starta eget med brädorna och alltihop kanske? Jobba hemifrån. Du har ju talang för så mycket!
Härligt att han fick jobbet iallafall, det löser sig nog jättebra tillslut.

Kram Anna

Anonym sa...

Hej Emma..
Jag vet hur du känner,fast här är det jag som är borta mycket.Har en egen butik & fick börja jobba när min max va 4 mån,men vi har mina svärföräldrar som ställde upp då & även nu.Vill dom ställa upp så ta emot hjälpen utan att ha dåligt samvete,lägg ett schema med dom som kan passa er alla & dina arbets tider,det kanske är någon dag dom kan hämta på dagis så slipper du & så behöver han kanske inte vara där "mer än nödvändigt"..
Det finns alltid en bra lösning..Kram

Jejja25 sa...

Hej gumman..

Så han ska börja arbeta borta, jag hoppas att allt löser sig för er..E inte så lätt för man vill verkligen inte ha de alltför länge på dagis liksom..

Wille har börjat på heltid nu hos dagmamman när jag fått jobb & jag tycker man bara hinner hem, äta middag sedan e de dax för sovning..Lite tråkigt men då man kommit in på ett nytt jobb så vad gör man ???..???
Han har de då bra & e glad om dagarna så de e som ingen fara, han anpassar sig bättre än vad en annan gör tror jag...

Hoppas ni har de bra annars, kram kram Jenny :-D